Trin 06 – Meditation

Gå tilbage til Trin 05 <> Gå videre til Trin 07

Hvorfor meditere

Din kone har brev fra Rødovre, det vælter ind med aftaler omkring børnene, der er konflikter på arbejdet, din indbakke bugner, din telefon bipper sms’er ind, projektets deadline er lige ved at blive overskredet, hov, du har glemt middagen med Søren og Lis på Lørdag, det er din tur til at finde på menuen, pis også, du skal jo forresten også lige huske at købe bind med hjem til konen… det vrimler simpelthen med ting der forlanger at du lige skal forholde dig til dem. Det fylder alt sammen op i din stress beholder eller sagt på en anden måde, det trækker fra på din energi konto for mentalt overskud. Underbevidstheden fungerer ekstremt ustabilt når det kommer til at håndtere flyvende bolde og jeg tror faktisk der gælder det samme for kvinder. Underbevidstheden glemmer hurtigt nogle ting og så har den det med at kaste bolde op i din bevidsthed fra tid til anden. Hov… huske lige ditten, hov husk lige datten. Et værktøj til at håndtere flyvende bolde er god kalenderstyring, todo lister etc., dem får du gode råd til herinde andre steder, men… du skal altså udover at få placeret flyvske bolde på kontrollerede pladser så de ikke fylder op i din underbevidsthed, have reetableret det mentale overskud.

Meditation giver din hjerne pause, det giver afladning af negative energier såsom tankemylder og overbekymringer og så giver det ikke mindst opladning af positive energier og dermed mentalt overskud.

Jeg tror ikke at du behøver de store alternative kurser for at lære at meditere, i hvert fald ikke ifølge det jeg har fået fortalt og selv erfaret. Jeg er selv begyndt, på egen hånd, fra den ene dag til den anden og jeg har faktisk fået et positivt resultat ud af det. Du skal i hvert fald til at gøre det selv fremover. Så hvis du ikke kan lære det på egen hånd, så vil jeg anbefale dig at tilmelde dig et kursus hos nogle der kan lære dig det. Det er ekstremt værdifuldt mentalt, at kunne meditere.

Sådan gør jeg

Jeg skal til at starte med have ro og stilhed omkring mig for at kunne gøre det.

Derfor gør jeg det også om aftenen når pigerne er lagt.

Jeg lægger mig ned i sofaen og lægger mig til rette på ryggen så jeg ligger behageligt. Jeg kan faktisk også bare læne mig tilbage i min kontor stol og så begynde at meditere, det er blevet ganske let for mig efterhånden.

Jeg lukker øjnene og så koncentrerer jeg mig om at se farven grå. Ikke hvidt, ikke sort, men grå. Hvorfor ved jeg ikke, det virker i hvert fald bare ikke når jeg visualiserer hvid eller sort farve.

Når jeg kan mærke at jeg er rolig og at jeg kun ser gråt for mig tømmer jeg hjernen for alle tanker og koncentrerer mig om ikke at tænke noget som helst, kun farven grå, tomrum og intethed er det jeg skaber.

Hvis der kommer en ny tanke flyvende så visualiserer jeg at jeg griber den med begge min hænder og putter tanken ned i en kasse. lukker låget og genoptager mit fokus på grå farve, tomrum og intethed. Det var svært i starten men jeg er blevet ret god til det efterhånden. Jeg kan faktisk i dag skabe situationen af grå, tomrum og intethed på få sekunder.

Når jeg rammer zonen med grå, tomrum og intethed kommer der med det samme en krampeagtig fysisk følelse i min hjerne. Jeg kan simpelthen fysisk mærke at nu giver hjernen slip og slapper af. Følelses kan være der i 1-5 sekunder og det føles som krampe, det gør ondt og er ubehageligt. De første gang stoppede jeg fordi jeg blev bange og tænkte at det var skadeligt. Men en dag prøvede jeg at lade det fortsætte og så forsvandt følelsen ret hurtigt igen. Når krampen forsvinder igen så føles det for mig som om at hjernen aflader og oplader på samme tid. Jeg kan ikke holde zonen ret lang tid (10-60 sekunder), men jo længere tid det lykkedes mig at holde den jo bedre føles det. Jeg er ikke ret dygtig til det og jeg har heller ikke brugt tid overhovedet på at sætte mig yderligere ind i meditation, men for mig føles det som godt nok og det giver mig det jeg har brug for.

Her er lidt inspiration

 

Gå tilbage til Trin 05 <> Gå videre til Trin 07

Translate »