Trin 02 – Kost

Gå tilbage til Trin 01 <> Gå videre til Trin 03

En sund sjæl i et sundt legeme

Det er almen viden men også almen fakta, at kroppen og psyken hænger sammen i en tæt symbiose.

Det betyder med andre ord, at hvis din krop ikke fungerer, svækkes betingelserne ekstremt for en velfungerende psyke og omvendt. Jeg vil faktisk gå så langt og sige, at det kun er et spørgsmål om tid før den ene nedbrudte halvdel nedbryder den anden halvdel. Så for at give dig selv de bedste forudsætninger for at kunne opnå en sund sjæl er du nødt til at komme i gang med at skabe et sundt legeme.

“De, der tror, at de ikke har tid til en sund kost, er før eller senere nødt til at finde tid til sygdom.” – Edward Stanley

Stress og depressionen’s negative effekt på kroppen

Stress på kort sigt er fint i perioder, mange vil endda sige at det er sundt inklusiv mig selv. Men når stress går hen og bliver langvarigt, danner kroppen blandt andet kortisol og netop kortisol er en af de helt store skurke i denne historie. Det er den der spænder dine muskler op og giver dig spændinger alle vegne i kroppen. Tyktarmen er en muskel og den bliver således også ramt af kortisol. Tyktarmen er din fysiske motor. Det er den der dagligt omdanner din mad til de vitaminer og mineraler din krop skal bruge. Jo længere tid du har været ramt af stress, jo længere tid har det fået lov til at lave fysisk skade på din krop. Det starter altså med kortisol der leder til dårlig tarmfunktion, det giver en betydeligt dårligere fordøjelse, hvilket gør at du ikke optager vitaminer og mineraler effektivt, det svækker ditimmunforsvar, hvilket giver bedre forhold til svampedannelser, som udvikler sig til Leaky Gut… og så er fanden for alvor løs i form af en negativ spiral.

Så du er simpelthen nødt til at få repareret din motor så den atter kan komme i gang med at være effektiv igen og kan begynde at producere den nødvendige energi din krop har brug for. Alle der er ramt af “langvarig” stress og depression er ramt i maven. Primært ses effekten gennem ekstrem oppustning, uregelmæssig afføring, oppustet ansigt, smerter i maven, stærke spændinger i nakke, skuldre og den øverste del af ryggen, uren hud, udslæt og meget mere.

Så en krop der svinger og er dybt ustabil påvirker i højeste grad også hjernen og får den til at fungere tilsvarende ustabilt. Så… vi skal af med kortisol og svamp og ind med vitaminer og mineraler.

Læs mere om stress og depressions virkning på hjernen her…

12 Effects of Chronic Stress on Your Brain

Du skal lige se 3 videoer igennem, så du ved hvad det er jeg primært vil have at du ændrer ved din nuværende kostplan.

 Vitaminer og tilskud

Er du ramt af stress og/eller depression, så er du nødt til at bruge lidt ekstra penge på kost og kosttilskud. Når du har opnået en god balance i dig selv, en stærk krop og en glad positiv psyke, så kan du skære ned på kosttilskuddet og få det meste dækket gennem en fortsat naturlig, sund og varieret kost.

For at det er muligt for mig at komme tilbage til en ordentlig balance i mig selv igen, er jeg nødt til at indtage følgende kosttilskud ikke kun noget af det, men det hele. Det er en helt nødvendig men til gengæld også ekstremt stærk og målrettet medicin mod stress, depression og angst.

  1. En god multivitaminpille
    • Sikrer at du dækkes ind med en god base af vitaminer, det bør alle tage uanset balance eller ej.
  2. Magnesium tilskud
    • Forbedrer mave tarm funktionen
    • Virker stabiliserende for nattesøvn
    • Øger humøret
    • Nedsætter spændinger i nakke og ryg
    • Øger muskelregenerering
    • Stabiliserer blodsukkeret
  3. D3 Vitamin tilskud 50 µg
    • Styrker immunforsvaret kraftigt
  4. Ekstra C-Vitaminer
    • Styrker immun forsvaret kraftigt, modvirker stress, optimerer hjernen og nervernes funktion.
  5. En stor spiseske levertran
    • Styrker/øger/booster reetablering/genopbygning af din hjerne (hippocampus -> hukommelsen), der jo desværre er blevet kraftigt ramt af langvarig stress, angst og depression.
  6. Probiotika -> Lactocare inkl. Zink tilskud
    • Styrker antallet af de sunde bakterier i din mave, hvilket giver en sundere mavebalance, stabiliserer fordøjelsen og styrker heling af Leaky gut
  7. Ashwagandha pulver 1/2 teske i min daglige gulerods -juice
  8. Gurkemeje 1/2 teske i min gulerods- juice, 3 dages dosis, dvs. 3 store glas.
    1. Giver modstand mod svampeinfektioner og styrker heling af Leaky gut

Kig også på om du eksempelvis mangler B6 vitaminer eller andre vitaminer.

Den her hjemmeside har en genial artikel omkring b-vitaminerne: Sund-forskning.dk

Du kan sikkert selv finde kosttilskud billigere andre steder, men nu lægger jeg det op på bloggen her, så du hurtigere kan se hvad det er for typer tilskud du skal købe ind. Jeg har forneden bestilt til ca. et halvt års forbrug af 4 af tingene, dvs. til en udgift af ca. 210 kr. pr. måned. Jeg får altså intet sponsoreret af bivea, jeg lægger det udelukkende op i et forsøg på at guide dig.

PRODUKT BESKRIVELSE Pris Qty Automatiseret forsendelse program Beløb
CAL-MAG-ZINK 180 tabletter kr. 113,43 2 Ingen kr. 226,86
ASHWAGANDHA ROOT PULVER (Raw – økologisk) (16 oz) 454 g kr. 201,40 1 Ingen kr. 201,40
GURKEMEJE ROOT PULVER (Raw – økologisk) (16 oz) 454 g kr. 117,45 1 Ingen kr. 117,45
PROBIOGEN WEIGHT MANAGEMENT PROBIOTIC med smarte spore teknologi 120 Kapsler kr. 239,20 3 Ingen kr. 717,60
Subtotal:
kr. 1.263,31

Min daglige kostplan

Da jeg er deltidsfar er min kostplan skiftende i lige og ulige uger.

I øvrigt drikker jeg 2-3 kopper kaffe om dagen og en kop the, stort set aldrig mere end det og jeg drikker hverken kaffe eller the efter kl.18.00.

Når jeg ikke har børnene

Vitaminer og kosttilskud som førnævnt.

Morgenmad kl.7.00

Stor solid tallerken havregrød med kanelpulver og honning.

Et stort glas juice af gulerødder og ingefær – læs opskrifter her

Jeg har en Witt slowjuicer – den kan jeg godt anbefale, men kig selv på juice maskiner. Jeg tror personligt på den med at slow juicere er sundest fordi de ikke smadrer fibre etc på samme måde som slyngjuicere gør det, men tag selv ud og kig på det.

Jeg juicer ikke selv andet end gulerødder og ingefær. Ganske enkelt fordi jeg ikke magter det, det bliver for mig hurtigt besværligt og for tidskrævende i hverdagen, så jeg juicer det letteste man kan og laver til 3-4 dage af gangen.

Mellemmåltid kl.10.00

Banan og en kop kaffe.

Frokost kl.12.00

Varm mad på arbejdet som altid består af kød, 3-4 små kartofler og grøntsager. Jeg prøver at fordele tallerkenen nogenlunde efter følgende mål 1/6 del kartofler, 2/6 del kød og 3/6 salat, gulerødder, agurk, tomat, spinat, grønne bønner, ærter og nødder/mandler/rosiner etc.

20161101_113225

Eksempel på min daglige frokost tallerken.

Mellemmåltid kl.15.00

Banan, æble, pære eller fersken og en kop the/kaffe.

Aftensmad kl.17.30/18.00

En skive rugbrød med leverpostej med tykke agurkskiver og en skrive rugbrød med rigeligt makrel og mayonnaise.

Når jeg har børnene

Vitaminer og kosttilskud som førnævnt.

Morgenmad kl.7.00

Stor solid tallerken havregrød med kanelpulver og honning.

Et stort glas juice af gulerødder og ingefær – læs opskrifter her

Mellemmåltid kl.10.00

Banan og kaffe.

Frokost kl.12.00

Varm mad på arbejdet som altid består af kød, 3-4 små kartofler og grøntsager. Jeg prøver at fordele tallerkenen nogenlunde efter følgende mål 1/6 del kartofler, 2/6 del kød og 3/6 salat, gulerødder, agurk, tomat, spinat, grønne bønner, ærter og nødder/mandler/rosiner etc.

Mellemmåltid kl.15.00

Banan, æble, pære eller fersken og en kop the/kaffe.

Aftensmad kl.17.30/18.00

En halv tallerken af den varme mad jeg laver til mig og ungerne, samt gulerods- og agurk stave.

Weekendslik er for mig nødder, chips og god chokolade, men jeg forsøger så godt jeg kan, at mindske de søde ting generelt, da jeg er helt overbevist om at sukker er rigtig skidt for kroppen.

Et par kort opsummeringer ifølge den seneste forskning fortæller at sukker er mad for kræft celler, det destabiliserer dit blodsukker, det er mad for dårlige bakterier og især candida svamp. Så jeg anbefaler at du om ikke andet, så begrænser sukker så meget du kan hvis du ikke ønsker eller kan fjerne det helt.

Din Kostplan

Lav en tilsvarende plan som min eller endnu bedre. Der er så mange kost råd derude og folk der ved meget mere om kost end jeg gør. Min pointe er alene det og som det absolut vigtigste jeg tør fremsætte, at du fremover systematiserer din kost i en plan så du kan holde din kost stabilt sund fra nu af og ikke kun i perioder. Det skal den være stabilt hver dag fremover og den skal frem for alt være varieret og bestå af god sund ernærende energi i form af grøntsager, frugt og kød. Det handler altså om at få din krops funktioner stabiliseret, her vigtigst af alt din motor (mave tarm funktionen) samt din lykkehormon initierende enhed, hjernen. Da hjernen skal bruge fedt for at fungere optimalt, er fedtstoffer altså også vigtige at få. Så lad nu være med at tilstræbe en fedt procent på 15% og lavere, jeg tror på at det er skadeligt for din krop i længden med en fedtprocent på mindre end 15%. En fedt procent på 15 til 20% er efter min overbevisning nok det mest optimale, men tættere på 20% end 15% efter min holdning.

Afrunding

Du har nu lavet en kostplan. Du er netop gået i gang med at bygge et langt stærkere og smukkere tempel. Det vil hjælpe dig allerede nu til at øge din produktion af lykkeharmoner (Serotonin, Dopamin, Melatonin, Oxytocin og Endorfin) og yderligere vil det styrke dit immunforsvar, så du får langt større modstandskraft mod sygdom generelt. I det øjeblik du genvinder kontrollen over din krop og gradvist mærker at din krop bliver stærkere, mere modstandsdygtig over for sygdom, føles sundere, fungerer bedre, indeholder mere energi og kropslig glæde – stiger dit selvværd.

Du kan ikke motionere dig alene til en sund krop, du er nødt til at få kosten med ind over også – jeg håber du kan se og forstå ud fra mit forsøg på, meget kort, at fortælle hvordan krop og psyke hænger sammen og påvirker/afhænger af hinanden. Når du ikke føler dig stresset og deprimeret længere, skal du naturligvis fortsætte med at tage vitaminer og mineraler, undgå sukker og hvidt brød, indtage massere af grøntsager, kød, nødder, sunde fedtstoffer, fiskeolie, generelt få spist et stykke frugt til mellemmåltider – altså sørge for at din kost fortsat er sund og varieret. Ellers går det bare galt igen.

Inden du går videre til Trin 03 skal du lige se nedenstående videoer

 

Gå tilbage til Trin 01 <> Gå videre til Trin 03

Translate »