Fem gode råd om stress og julen

En rigtig god og dygtig blogger, Bjarne Toftegård, der blogger omkring stress, har i anledning af julen lavet et indlæg omkring “Fem gode råd om stress og julen”, som jeg simpelthen må dele her på min blog også.

1) Vær i god tid

Forsøg at få både de private og arbejdsmæssige ting planlagt, så de er klar i god til før juleaften. Det gælder indkøb, julekort, oppyntning, køb af julegaver osv. At orden tingene i sidste øjeblik skaber stress!

2) Tilpas ambitionsniveauet

Lad være med at planlægge at lave ting, som du alligevel ikke har tid til. Hvis du kan skaffe tiden, så lav alt det, du har lyst til. Hvis du ikke kan skaffe tiden, så lad være med at planlægge noget, som blot stresser dig. Du kan f.eks. købe udmærkede “hjemmebagte” småkager hos bageren. Det er vigtigere, at julen bliver hyggelig, end at den bliver perfekt!

3) Trap ned nogle dage inden juleaften

Hvis muligt, så hold en meget fredelig lillejuleaftensdag. Og sørg for, at dagene inden også bliver fredelige, både hjemme og på arbejdet. Med stress i kroppen formår du ikke at slappe af juleaften og nyde selve dagen. Det kan tage flere dage at få stressen ud af kroppen!

4) Lad opdragelsen hvile juleaftensdag

Du har hele året til at opdrage på dine børn og din partner. Lad dem får en rigtig god dag. Derved får du også en rigtig god dag. Lad juleaftensdag være i børnenes og familiens tegn!

5) Nyd juleaftensdag

Gør brug af hele dagen og ikke kun aftenen. Lad børnene (og de voksne for den sags skyld) pakke nogle gaver ud allerede om formiddagen. Vælg nogle gaver, som de kan lege med i løbet af dagen. Start festen tidligt, f.eks. midt på eftermiddagen. Pak gaverne op før I spiser eller spis tidligt. Så har I aftenen til at hygge jer i og glæde jer over gaverne. Hvis alt skal klares på nogle timer om aftenen, så bliver det for presset. Brug hele dagen!

Læs hele artiklen her…

http://www.forebygstress.dk/blog/fem-gode-rad-om-stress-og-julen

Skriv et svar

Translate »