Vejrtrækningens gave mod stress

Dr. Alin Watkins fortæller her, i en ekstremt interessant TED talk, hvordan vejrtrækning kan bruges til at undgå stress.

Hans pointe er ikke som sådan at undgå stress. Alin’s pointe er at vi kan optimere vores daglige ydeevne ved at forbedre vores vejrtrækning. Han viser hvordan en stresset vejrtrækning har en ekstremt svingende og ustabil frekvens. Det viser sig at stærke udsving i pulsen, er usundt. Hvis vi i stedet trækker vejret jævnt og rytmisk vil vores hjerterytme harmonisere i samme stabile frekvens, som så giver langt bedre plads til at tænke bedre.

Han fortæller at ens ydeevne er stærkt afhængig af de de fysiologiske forhold her især hjerterytmen:

Fysiske forhold som vejrtrækning påvirker tilstanden for vores fysiologiske emotionelle tilstand. Vores fysiologiske emotionelle tilstand påvirker vores følelser. Vores følelser påvirker hvordan vi tænker og opfatter. Hvordan vi tænker og opfatter påvirker hvordan vi agerer/opfører os som så til sidst påvirker vores evne til at kunne tænke klart og yde vores bedste.

Med andre ord, en fysiologisk situation eller indvirkning påvirker i stor grad vores mentale overskud.

Det er interessant da Alin trækker en fra publikum op og laver en simpel test med at tælle 3 ned af gangen fra 300 medens han har pulsmåler på. Ved at forstyrre ham i det, kan man se at pulsen ændrer sig markant og bliver ustabil, uregelmæssig og staccato agtig. Man kan se at manden har ekstremt svært ved at tænke klart og overskue en super simpel opgave som at tælle tre ned af gangen.

Ved at styre vejrtrækningen efterfølgende kan man se at hans puls stabiliserer sig og de ustabile/uregelmæssige udsving mindskes betydeligt.

Huskeregel for bedre vejrtrækning til at skabe mere mentalt overskud er…

  • Breathe
  • Rythmically
  • Evenly
  • And
  • Through
  • the Heart
  • Every day

En tanke om “Vejrtrækningens gave mod stress

  1. super spændenden indlæg – meget inspirerende at se hvor meget vejrtrækning har af betydning.

    vejrtrækningsteknikker virker super mod stress og for den sags skyld også noget der bruges i angsbehandling – se f.eks. her http://slipangsten.dk/generaliseret-angst/

    Tak fordi du delte den med os

Skriv et svar

Translate »